Логотип видання 'Хрещатик'

images
images
разделительная полоска
разделительная полоска
архів | документи | реклама  | контакти
разделительная полоска
разделительная полоска разделитель
images
Новини
  images
23 жовтня 2020 року, п'ятниця  №68 (5347) номер газеты в PDF-формате PDF новини в RSS-форматі RSS   |    |    |    
images
полоса
images
images
КРІЗЬ РОКИ
images  
images
images
images
18/05/2004      надрукуватипрочитало 1110 человек  

images
Хранителі вічності Міст Патона, фунікулер, найпершу трансформаторну будку та ще чимало пам’яток науки активісти Асоціації працівників музеїв технічного профілю пропонують оголосити національним надбанням
images
Міжнародний день музеїв у нас відзначають уже двадцять сім років поспіль. Працівники цих закладів влаштовують 18 травня, як завжди, нові експозиції. У Києві з нагоди свята щороку традиційно проходять ще й урочистості. Їх учасниками стають музейники, представники влади, журналісти. Сьогодні така зустріч відбудеться в історико-архітектурній пам’ятці-музеї “Київська фортеця”.

Точної кількості столичних музеїв ніхто не знає. Лише тих, що перебувають на бюджеті Головного столичного управління культури, мистецтв та охорони культурної спадщини, — двадцять два. А ще є музеї в училищах, університетах, на підприємствах... Нині таких налічують у Києві майже сорок. Очолюють ці заклади справжні фанати. До слова, два роки тому вони об’єдналися в Асоціацію працівників музеїв технічного профілю, яку очолив доктор технічних наук, професор, директор Державного політехнічного музею Національного технічного університету України “КПІ” Леонід Гріффен. Згуртувала ця спільнота не тільки київських ентузіастів, а ще й музейників з різних областей України. Нещодавно надійшли заяви з Дніпропетровська, Львова, Запоріжжя. Якими ж проблемами переймаються активісти?

Є в ентузіастів цього громадського об’єднання багато нових ідей. Зокрема розробили проект створення Українського державного музею науки і техніки, адже нині знищують і здають у брухт оригінальні зразки літаків, паровозів, автобусів, трамваїв... Деяких ми вже ніколи не побачимо. Хіба що на фотографіях і в кінохроніках. Приміром, не вдалося зберегти жодного пароплава. Навіть тих, що були збудовані в Києві на заводі “Ленінська кузня” у 1950-му. А ще музейники хочуть скласти реєстр пам’яток науки й техніки. Скільки їх у Києві й Україні, достеменно не знає ніхто. До такого переліку, без сумніву, має увійти чимало відомих київських об’єктів. Скажімо, перший і єдиний столичний фунікулер, перша електростанція трифазного змінного струму, найперша трансформаторна будка, телевізійна вежа, сонячний годинник на Подолі, фонтан “Самсон”, мости Патона, залізничний та багато інших.

Віце-президент асоціації, кандидат технічних наук, старший науковий співробітник Інституту електрозварювання імені Патона Олександр Корнієнко допомагає облаштувати музеї технічного профілю не тільки в Україні, а й у Росії. Старший науковий співробітник Центру пам’яткознавства кандидат технічних наук, провідний науковий співробітник Державного політехнічного музею, віце-президент асоціації Володимир Константинов уже тридцять років вивчає історію науки й техніки, першим дослідив, як починалося і розвивалося виробництво листового скла. А київські технічні музеї — його особлива пристрасть. Можливо, тому, що у вісімдесятих роках став активістом однієї із секцій міської організації Українського товариства охорони пам’яток історії та культури і підтримував працівників інститутських та заводських музеїв.

Володимир Константинов першим забив на сполох, коли в дев’яностих перестали діяти збірні в холдинговій компанії “Реле-автоматика”, виробничому об’єднанні “Ленінська кузня”... Довелося звертатися до керівництва цих підприємств, готувати публікації в пресі. І таки домоглися, що набутки деяких закладів збереглися.

— Головне — не втратити нічого з того багатства,— каже Володимир Олександрович.— Адже разом із загубленими експонатами, які розповідають про підприємства та їхні колективи, зітреться й частка історії Києва.

Одним із перших у місті з’явився музей на заводі електротранспорту — ще на початку сімдесятих. Створювали його ветерани підприємства. В невеличкій кімнаті розмістили знаряддя праці дореволюційних робітників, нагороди, що їх вручали передовикам у роки радянської влади, прапори, вимпели, фотографії, документи. Наприкінці вісімдесятих більшість засновників музею звільнилися із заводу: вийшли на пенсію, а деякі пішли з життя, тож музей закрили. Згодом у 1992-му молоде покоління створило інший — історії міського електротранспорту. Експонати розмістили в приміщенні на першому поверсі. Оскільки тут було затісно, старі фонди сюди не перенесли. А ось минулого тижня усі ті давні речі таки довелося забрати і звалити посеред однієї з кімнат Музею історії електротранспорту. Його директор Лідія Лівінська, активіст асоціації, розповіла:

— Нині на заводі триває ремонт, тож деякі раритети пошкодили, залили водою... Та, однак, жодного з них я не викину. Маю багато ідей і робитиму нові виставки. Одну з них буде присвячено трьомстам ополченцям, котрі в 1941-му захищали Київ. Багато з них тоді загинули.

Директор музею заводу “Більшовик” Катерина Колісник каже, що тепер не почувається кинутою напризволяще.

— До створення асоціації ніхто, власне, не зважав на проблеми кожного з нас,— пояснила Катерина Іванівна.— Тепер ми, як одна сім’я: якщо, скажімо, кому потрібна допомога, організовуємо суботник, а ще влаштовуємо наукові читання, проводимо різні конференції. Найбільше нас зблизили екскурсії до музеїв інших міст: Переяслава-Хмельницького, Бердичева, Часового Яру, Артемівська, Святогорська.

Найголовніше, як вважають активісти асоціації, треба розробити і ухвалити закон про охорону саме пам’яток науки і техніки. Сьогодні немає ні їхньої класифікації, ні відповідної наукової методики. Нещодавно її запропонував Володимир Константинов. Його праця “Методичні рекомендації з виявлення, відбору та наукового опису пам’яток науки і техніки в музейних зібраннях” стала посібником для спеціалістів. А також для студентів вузів. Адже останнім часом у навчальних програмах технічних університетів відновлюється курс “Історія науки і техніки”. Так само нині деякі компанії й фірми облаштовують свої музеї. Ці заклади тепер є складовою політики менеджменту і реклами. Як і понад сто років тому. Стільки часу минуло відтоді, як у Києві відкрили перший технічний музей — Інженерний. Він почав працювати у політехнічному інституті першого лютого 1902 року і був одним із допоміжних навчальних підрозділів. А городяни могли ознайомитися з новітніми на той час будівельними матеріалами і технологіями. Власні вироби виставляли тут фабрики й заводи, а працівники музею рекламували товари вітчизняного і зарубіжного виробництва та пояснювали відвідувачам призначення того чи іншого експоната... Так само пропагують здобутки своїх підприємств столичні працівники музеїв технічного профілю.

Любов НЕЧИПОРЕНКО “Хрещатик”
images
images
images
images
Статтi по темi:
images  
images
images
images

СПОЖИВАЧimages images
images
фото
За втрату багажу відповідає авіакомпанія

Останнім часом почастішали скарги від пасажирів на крадіжки речей з багажу в українських аеропортах. З валіз туристів зникають дорогі речі. Ми запитали у юристів, хто має відповідати за втрату багажу і як повернути майно...   дізнатися більше images



РЕЛІГІЯimages images
images
фото
Коли людина молиться, то біси ридають від горя

З прадавніх часів вважалося, що поряд з людьми живуть невидимі «ефірні» істоти, які через низьку щільність є незримими тінями. І це не міф, а реальність. Сучасні прилади зареєстрували цих невидимок в інфрачервоній і ультрафіолетовій частинах спектру. Учені на підставі досліджень зробили висновок, що енергетичні істоти мають природу, аналогічну кульовій блискавці, але поводяться, як розумні створіння, що вкотре підтверджує правильність Біблійських істин...   дізнатися більше images
images
images

images
© газета "Хрещатик", "Хрещатик.Київ"
У разi використання матерiалiв
гіперпосилання на kreschatic.kiev.ua обов'язкове.
Всi права на матерiали цього сайту
охороняються вiдповiдно до законодавства України,
зокрема про авторське право i сумiжнi права. WebAdmin
images images images
| | | | | | | |