Позавчора у Національній опері відбулася прем’єра. Леонкавалло створив “Паяців” у кінці ХІХ століття. Сюжет простий. Класичний трикутник. Кохання, зрада, помста. В основі лібрето реальні події. В Каламбії 1865 року артист від ревнощів убив дружину просто на сцені.
Це вже шоста постановка цього твору у Національній опері. Нині її здійснив віденський режисер Філіпп Арнонкур.
— Мене найбільше цікавила людська компонента,— поділився він.— Психологічний, можливо, навіть філософський сенс буття лицедіїв. Хто вони? Чому такі? Які помисли ними рухають? Понад століття кожен режисер вирішує це по-своєму. Під час репетицій потрібно розкрити характери акторів, щоб згодом на сцені вони змогли відтворити протиріччя дійових осіб.
“Паяци” — вистава у виставі. Молодому австрійському режисерові вдалося створити ефект присутності. Частина хору співала в залі. Для цього квитки на перші ряди було заброньовано для... хористів. Пролог у виконанні народного артиста України В’ячеслава Лупалова також пролунав із залу. Вистава звучала мовою оригіналу, тобто італійською.
Для молодого диригента-постановника Кирила Карабиця це дебют у Національній опері. І досить вдалий. Бо засвідчив, що перед нами талановитий митець з великим майбутнім. Адже йому лише 25 років. Кар’єру почав у 19. Став диригентом “Київської камерати”, постійним диригентом фестивалю “Київ Музик Фест” та Міжнародного конкурсу юних піаністів пам’яті Володимира Горовиця.
— Є кілька клавірів опери,— розповів Кирило.— Вибрати найвдаліший досить складно. Бо вони всі належать видатним митцям. Як кажуть, на слуху. У Відні можна дістати записи будь-яких варіантів. Я не намагався створювати щось абсолютно не схоже на попередні постановки. Йшов за музикою. Ми співпрацюємо з Філіппом Арнонкуром ще з Відня — поставили там спектакль. Часто обговорювали різні сцени, намагаючись дійти істини й дізнатися, чому музика “висловлюється” там чи там саме таким чином. Театр — складний організм. Тут співають одну й ту саму партію по 30—40 років. Хоча артисти вже далеко не того віку, як їхні герої за сценарієм. Ми створили молодіжний склад. На прем’єрі нині майже 80 відсотків молоді.
У провідних партіях у різні часи виступали: Юрій Кіпоренко-Доманський та Василь Третяк (Каніо), Сергій Козак та Віктор Тришин (Тоніо), Зоя Гайдай, Гізела Ципола, Лідія Забіляста (Недда), Михайло Гришко, Дмитро Гнатюк, Анатолій Мокренко (Сільвіо), Костянтин Огнєвой, Володимир Тимохін (Беппо). На цій прем’єрі в головних ролях: Катерина Стращенко (Недда), Олександр Гурець (Каніо), Роман Майборода (Тоніо). Олександр Гурець розкрив драматизм образу Паяца, як і Роман Майборода — підступність Тоніо. Молода і вродлива Катерина Стращенко також була переконливою, хоч дещо слабшою щодо вокалу.