14 червня 2002 року, п'ятниця  №86 (2097) номер газеты в PDF-формате PDF новини в RSS-форматі RSS  | Facebook   |  Київ | Економіка | Суспільство | Дозвілля | Авто | Здоров'я | Технології | Транспорт
images
images
 Логотип видання 'Хрещатик'
images
разделительная полоска
разделительная полоска
архів | документи | реклама | контакти
разделительная полоска
разделительная полоска разделитель
полоса
images images новини
images
18:54 |  Обмеження руху транспорту біля метро Академмістечко до 30 червня
images images images
16:58 |  Асоціація міст України була і залишається аполітичною організацією, що захищає інтереси місцевого самоврядування
images images images
16:56 |  Київ декілька років поспіль тримав першість у створенні місць у закладах дошкільної освіти
images images images
16:55 |  Затверджено остаточний перелік проектів-переможців ГБ-4
images images images
15:57 |  Київ профінансував у 8 разів більше коштів на впровадження Нової української школи, ніж передбачають нормативи
images images images
14:20 |  Аудиторами ДФС донараховано порушникам законодавства 19,1 млрд гривень
images images images
14:17 |  Проект еко-моніторингу повітря Managing Air Quality
images images images
14:16 |  Новий підхід до середньострокового планування розвитку міста Києва
images images images
13:57 |  Лікар у Вашому домі - здійснено понад 82000 обстежень
images images images
12:49 |  У столичній мерії стартував Перший соціально-економічний форум
images images images
11:25 |  Мінрегіон планує зробити обов’язковим встановлення металевих стовпчиків на тротуарах перед пішохідними переходами
images images images
11:22 |  У Києві планують побудувати перший в Україні комплекс із переробки опалого листя
images images images
09:09 |  Держава в смартфоні вже працює, – Володимир Гройсман
images images images
09:08 |  Микола Поворозник оголосить остаточні результати голосування за проекти Громадського бюджету-4
images images images
09:36 |  Привітання Київського міського голови зі святом Святої Трійці
images images images
images
украинские новости RSS канал новини RSS  |  всi новини
images
полоса
images images ДОКУМЕНТИ  
images
images Рiшення Київради
images
images Розпорядження
images
images Нормативно-правовi акти 
images
images Укази Президента України
images
images Постанови
images
images Накази
images
images Проекти
images
images Документи інших відомств
images

полоса

Державні закупівлі
Бюджет міста Києва на 2019 рік Контактний центр міста Києва - 1551
  images
images
images Роздiли :   стрелка   |    |    |    |    |    |    |    |    |    |    |    
images
полоса
images
images
ПРАВО І ПРАВА
images  
images
images
images
14/06/2002      надрукуватипрочитало 5573 человек  

images
“Добре, що в нашому бюджеті немає грошей на Апеляційний і Касаційний суди України”
images

Розвантажити служителів Феміди можуть мирові

Більшість позицій нового довгоочікуваного закону про судоустрій є позитивними. Однак деякі з них викликають критичні зауваження з боку окремих спеціалістів і цілих відомств.

Структура судової влади, запропонована цим документом, обумовлена перевантаженістю судів, особливо місцевих. Так, крім кримінальних і цивільних справ, районні та міські суди інколи за день розглядають ще й по 70—80 адміністративних. Розрядити ситуацію міг би інститут мирових суддів (таку форму активно використовують у демократичних країнах). Особи, які виконують такі функції, є досить авторитетними, але не обов’язково мають юридичну освіту. Вони розглядають за спрощеною процедурою нескладні справи: про штрафи, які накладає інспектор поліції за паркування авто в недозволеному місці, про сварку сусідів. Якби в нас вистачило сміливості запровадити мирову юстицію, до місцевих судів не потрапляли б дріб’язкові позови.

Кілька критичних слів можна адресувати апеляційним судам. Вони розглядають справи не лише в порядку апеляції, а й у першій інстанції, скажімо, про найтяжчі злочини. Це відлуння радянської системи, адже вона передбачала, що найважливіші справи мають потрапляти до обласного суду. Стара структура більше уваги приділяла вищим судовим інстанціям. Демократична система перевертає цю піраміду і за основну ланку вважає суддю місцевого суду, найбільш наближеного до людей. Сьогодні слід остаточно відкинути радянську логіку, за якою служитель Феміди спочатку мав набиратися досвіду в низовому суді, а потім уже йшов до обласного (нині апеляційного). Необхідно орієнтуватися на світову практику, яка гласить: кожен суддя має знати закон. Тобто, як тільки він одягнув мантію, то повинен у повному обсязі розглядати будь-які справи, зокрема й найскладніші.

Присяжні тестуватимуть закон на справедливість

Певні зауваження викликає суд присяжних. Відповідно до закону його запроваджують саме на рівні апеляційних судів. Хотілося б подискутувати з цього приводу. На апеляційному (обласному) рівні він буде далеким від населення. Звичайно, не обов’язково створювати такі органи у кожному районі чи невеликому місті, але на території області їх варто мати три-чотири. Не бажано, щоб вони займалися лише найтяжчими злочинами. Не для того створюється суд присяжних! Головним чином він допомагає побачити якість законодавства. Суддя-фахівець, котрий є частиною правоохоронної системи, інколи закриває очі на те, що закон несправедливий, але з формального погляду він є закон, і його потрібно дотримуватися, а для присяжного це не аргумент. Він дивиться на закон з точки зору справедливості. І приміряє будь-яку його норму до свого розуміння життя. Якби у нас такий суд запровадили широко, якби він діяв активно, то в багатьох випадках ми побачили б, що якість нашого законодавства залишає бажати кращого.

Є ще один величезний позитив у запровадженні суду присяжних. За нинішнім законом його формують із списків виборців. Роблять це за допомогою комп’ютера або простого жеребкування (такий досвід досить поширений у світі). Тож списки електорату підтримуватимуть у належному стані, періодично звірятимуть, і в них уже не буде такої кількості мертвих душ, як нині. Автоматично відпаде база для зловживань і порушень, якими у нас позначені виборчі кампанії, особливо остання.

Різницю між нашою апеляцією і нашою касацією не зможуть пояснити ні адвокат, ні вчений

Не зовсім правильно сконструйований у нас механізм перегляду, який складається з апеляції і касації, а підстави для них обох майже однакові. Така побудова незрозуміла і для людей, і для спеціалістів. Якщо попросити кваліфікованого адвоката чи вченого пояснити різницю, то він не зможе цього зробити так, щоб осягнув пересічний громадянин. А судова система, хоч і складна, все ж має бути зрозумілою, особливо та її частина, котра стосується перегляду судових рішень.

У всьому світі існує одна форма перегляду, яка називається апеляцією. Вона передбачає, що громадянин має право просити вищу судову інстанцію ще раз розглянути саме те, з чим він не згоден. У нас же справи, які розглядали місцеві суди, майже стовідсотково передають на перерозгляд до Верховного. Природно, що він не здатен переварити всю цю масу, яка піднімається нагору.

Касація запроваджена не в усіх державах. Скажімо, вона є в країнах континентальної Європи, тому що там норми права приймає переважно парламент, тобто вони є абстрактними. Отож законодавець ухвалює їх, але невідомо, як вони діятимуть у житті. При застосуванні один суд розтлумачив їх так, другий — інакше, а люди запитують: як нам слід поводитися, щоб бути законослухняними? Тоді касаційний суд виступає у ролі помічника законодавця. Отож у Франції чи Ізраїлі цілком достатньо одного касаційного суду, адже випадків, коли потрібно у такий спосіб тлумачити закон, дуже мало. Нам теж слід зробити апеляцію системою перегляду судових справ, а касацію, як у всьому світі, формою тлумачення норм права.

Верхівка судової системи може складатися або з однієї інстанції, себто Верховного суду з двома палатами: апеляції та касації, або з двох судів — Верховного, який є найвищою апеляційною інстанцією, та Касаційного. Верхівки, яка складалася б з трьох судів, як це запропоновано в новому законі про судоустрій, зрозуміти неможливо, оскільки в ній виникає зайва ланка. Дозволю собі висловити таку крамольну думку: добре, що сьогодні у бюджеті немає грошей, аби запровадити єдині для всієї України Апеляційний та Касаційний суди. Тож є час ще подумати, зіставити аргументи й переконати, що конструкцію слід вибудовувати не на день, не на рік, а на перспективу, робити логічною і такою, щоб вона вписувалася в світовий досвід, який є зрозумілим.

Навіщо людям у мантіях “міністерство тилу”?

Декілька слів про окремі положення закону про судоустрій. Радянська судова система базувалася на сильному адмініструванні. Тоді існувала суттєва різниця між головою суду і рядовими служителями Феміди. А от в Америці, Франції, Великобританії голова є номінальною постаттю. Дуже часто його обов’язки виконують усі судді почергово. Це продиктовано основною ідеєю побудови судової системи: досягти того, щоб суддя був незалежним і неупередженим. А для цього потрібно застрахуватися від потужного адміністрування й з боку безпосередніх начальників. Отож нам теж потрібно максимально відмовлятися від принципів старого радянського керівництва органами правосуддя. У цьому процесі можна побачити таку динаміку. До червня минулого року адміністрування було досить сильним. Пакет законів 2001-го зменшив його. Навіть були ліквідовані президії в судах — органи, які мають можливість впливати на судову політику. На жаль, нині президії повернулися.

Надзвичайно важливою є новація цього закону — запровадження Державної судової адміністрації. Донині Верховний суд отримував фінансування для матеріально-технічного забезпечення своєї діяльності безпосередньо з бюджету. Що ж стосується судів нижчих ланок, то за тим, аби вони вчасно одержували зарплатню, були забезпечені меблями та канцтоварами, стежило Міністерство юстиції. Це давало привід говорити, що таким чином Мін’юст впливає на служителів Феміди, на їхню незалежність, тобто вибирає, кому допомагати, а кому — ні. Щоб відійти від цього, запровадили такий інститут, як Державна судова адміністрація, яка буде незалежною від органів виконавчої влади й обслуговуватиме лише суд. Хотілося б тільки висловити застереження на майбутнє: вона не повинна перетворюватися на своєрідне міністерство тилу для судів, яке візьме на себе надзвичайно широкі функції. Скажімо, щоб адміністрація не будувала житло для суддів та приміщення для судів, не створювала обслуговуючі установи, які, приміром, шитимуть мантії. Тобто, щоб цей орган не перетворювали на величезний господарський комплекс, адже тоді неминуче виникатиме питання, чи ефективно й за призначенням він витрачає державні кошти.

Микола СІРИЙ президент юридичного клубу, старший науковий співробітник Інституту держави і права НАН України, кандидат юридичних наук
images
images
images
images
Статтi по темi:
images  
images
images
images
images
14/06/2002 | Втратили силу старі закони про судоустрій.
images
images
14/06/2002 | “Краще мати такий закон, аніж жодного”.
images

СПОЖИВАЧimages images
images
фото
За втрату багажу відповідає авіакомпанія

Останнім часом почастішали скарги від пасажирів на крадіжки речей з багажу в українських аеропортах. З валіз туристів зникають дорогі речі. Ми запитали у юристів, хто має відповідати за втрату багажу і як повернути майно...   дізнатися більше images



РЕЛІГІЯimages images
images
фото
Коли людина молиться, то біси ридають від горя

З прадавніх часів вважалося, що поряд з людьми живуть невидимі «ефірні» істоти, які через низьку щільність є незримими тінями. І це не міф, а реальність. Сучасні прилади зареєстрували цих невидимок в інфрачервоній і ультрафіолетовій частинах спектру. Учені на підставі досліджень зробили висновок, що енергетичні істоти мають природу, аналогічну кульовій блискавці, але поводяться, як розумні створіння, що вкотре підтверджує правильність Біблійських істин...   дізнатися більше images
images
images

images
© газета "Хрещатик", "Хрещатик.Київ"
У разi використання матерiалiв
гіперпосилання на kreschatic.kiev.ua обов'язкове.
Всi права на матерiали цього сайту
охороняються вiдповiдно до законодавства України,
зокрема про авторське право i сумiжнi права. WebAdmin
images images images
| | | | | | | |


: 0.6796 sec