9 серпня 2002 року, п'ятниця  №117 (2128) номер газеты в PDF-формате PDF новини в RSS-форматі RSS  | Facebook   |  Київ | Економіка | Суспільство | Дозвілля | Авто | Здоров'я | Технології | Транспорт
images
images
 Логотип видання 'Хрещатик'
images
разделительная полоска
разделительная полоска
архів | документи | реклама | контакти
разделительная полоска
разделительная полоска разделитель
полоса
images images новини
images
17:09 |  Віталій Кличко показав, як оновлюють одну з великих магістралей столиці - проспект Палладіна
images images images
15:45 |  У ботанічному саду встановили буддійську ступу
images images images
15:30 |  Ризик відключення «будинків Войцеховського» на Харківському шосе
images images images
13:56 |  Кличко відкрив у Києві пам’ятний барельєф на честь Стравинського
images images images
10:42 |  Супрун розповіла про гарячу лінію з кризових питань
images images images
10:39 |  Податковою міліцією Києва ліквідовано конвертаційний центр з оборотом 210 млн. грн.
images images images
09:40 |  Від початку дії проекту «Лікар у Вашому домі» здійснено понад 88 400 обстежень
images images images
09:27 |  День українського прапора: Кучма помилився з датою
images images images
13:22 |  На Корчуватому відкрили сучасний безкоштовний пляж
images images images
13:20 |  Розпочато благоустрій території парку відпочинку і культури «Гідропарк»
images images images
11:21 |  Від сьогодні до 23 серпня фунікулер зачинено на щорічний технічний огляд
images images images
11:06 |  Аудитори Київщини провели аудит фінансово-господарської діяльності ДСП з управління капітальним будівництвом зони відчуження
images images images
10:12 |  Віталій Кличко: «Українці зробили свій вибір вільно і демократично»
images images images
16:15 |  Список кандидатів в присяжні районних судів міста Києва
images images images
15:00 |  Віталій Кличко: «На маршрути у столиці вийшли 5 нових тролейбусів, до кінця липня додадуться ще 8»
images images images
images
украинские новости RSS канал новини RSS  |  всi новини
images
полоса
images images ДОКУМЕНТИ  
images
images Рiшення Київради
images
images Розпорядження
images
images Нормативно-правовi акти 
images
images Укази Президента України
images
images Постанови
images
images Накази
images
images Проекти
images
images Документи інших відомств
images

полоса

Державні закупівлі
Бюджет міста Києва на 2019 рік Контактний центр міста Києва - 1551
  images
images
images Роздiли :   стрелка   |    |    |    |    |    |    |    |    |    |    |    |    |    |    |    
images
полоса
images
images
КИЇВ І КИЯНИ
images  
images
images
images
09/08/2002      надрукуватипрочитало 4752 человек  

images
Валентина Шевченко повернула Подолу Самсона 20 років тому
images
Ніколи б не подумала, що невеличкий репортаж із засідання столичної містобудівної ради, що відбулося на початку червня, матиме продовження — та ще й “історичне”... На тому засіданні розглядали проект реконструкції Контрактової площі, а якщо точніше — її відбудови на основі документів кількасотрічної давнини. Головний архітектор інституту “Укрпроектреставрація” Олег Граужис презентував власний варіант завершення ансамблю громадського центру Гесте й старого магістрату, датованого XVII—XVIII століттями. Щоправда, 25 років тому проект реконструкції всієї Контрактової на історичній основі уже був: у 1977 році роботу Валентини Шевченко схвалили містобудівна й наукова ради Держбуду УРСР, її затвердив Київський міськвиконком...

Реставраторка понад десять років вела дослідження — зробила інвентаризацію усіх споруд, віднайшла архівні документи і на їх основі й розробила проект реконструкції площі: з ротондою та фонтаном “Самсон”, двоповерховим Гостиним двором, церквою Богородиці Пирогощі, магістратом XVII—XVIII століть, завершенням того ж центру Гесте, реставрацією Контрактового будинку, корпусом старої академії... Ця робота мала тоді неабиякий успіх — про неї писали не лише у колишньому Союзі, а й, приміром, у Канаді, де є численна українська діаспора. Методиками Валентини Шевченко зацікавилися французькі архітектори, у ЮНЕСКО просили фотоматеріали проекту реконструкції Контрактової...

У 1982-му відтворили фонтан “Самсон”, в кінці 90-го — Гостиний двір і будинок на розі Контрактової площі й вулиці Сагайдачного, у 98-му — церкву Богородиці Пирогощі, реставрували старий академічний корпус Києво-Могилянської академії, дзвіницю Грецького монастиря... Залишилися, так би мовити, незавершеними лише уже згадані громадський центр Гесте й старий магістрат. Та в 90-х настали скрутні часи, й фінансування робіт припинили. Згадали про цю “недоробку” лише тепер. Попри те, про уже готовий і, зважаючи на результати, успішний проект Валентини Шевченко на тому засіданні містобудівної ради мови так і не було...

Щоправда, головний архітектор Києва Сергій Бабушкін сказав, що комплекс Гесте — то лише деталь реконструкції величезного “шматка” Подолу, а робота Валентини Шевченко — можливий варіант остаточного проекту. За словами Сергія В’ячеславовича, функціональність новозведених чи реконструйованих споруд на Контрактовій все-таки визначатимуть інвестори: вони диктуватимуть, що саме розміститься у “їхніх” будинках — чи громадський центр, чи магазин, чи ресторан. Бо на бюджетні кошти будувати нині, безумовно, дещо проблематично: доведеться чекати невідомо скільки, а щось робити треба вже і негайно. Головний архітектор Києва вважає, що містобудівельний “удар” по Контрактовій площі слід спрямувати перш за все на оновлення інженерних комунікацій, організацію раціональних траспортних маршрутів (наприклад, трамвайні колії уже давно слід вивести поза межі цього історичного квадрата), пішохідних зон, паркінгів. А щодо відтворення тут “історичного середовища” Сергій В’ячеславович висловив сумнів — мовляв, чи можна назвати так відбудову того, що було лише у проектах, що, власне, ніколи не існувало реально?..

* * *

Тож коли мені подзвонила Валентина Петрівна Шевченко й запропонувала зустрітися, я радо згодилася — ще б пак, історична, можна сказати, особистість! Приводом для зустрічі був, не сказати б, жаль до того, що її “забули”... Швидше біль архітектора, реставратора, для якого Контрактова — справа життя. Бо, за словами Валентини Петрівни, її лякає те, що робиться нині у місті, вона потерпає за Поділ, який забудовують нині як заманеться... Контрактова ж площа, вважає вона, має не лише містобудівну, а й дослідницьку і проектну історію — до слова, вельми цікаву й драматичну.

Валентина Петрівна розповіла мені історії, які можуть слугувати сюжетом книжки, — щоправда, жанр її визначити непросто. Судіть самі.

Почалося все ще зо 200 років тому: петербуржець Уїльям Гесте (головний архітектор Царського Села) і киянин Андрій Меленський на початку XIX століття спробували відбудувати площу після великої пожежі 1811 року. Тоді із задуманого вдалося відтворити лише Контрактовий дім: на першому поверсі була, власне, біржа — тут вдаряли по руках тодішні купці, на другому ж буяло культурне життя — виступали Шаляпін і Ліст, не гребували виходити на кін італійські тенори й знамениті скрипалі... А от споруді Гостиного двору петербурзького ж архітектора Луїджі Руско (також початок XIX століття) після реконструкції “дозволили” відродитися лише одноповерховою — на ті часи для зведення двоповерхових споруд не було коштів...

— А цілюще джерело на місці “Самсона” існувало ще з XVI століття — воду, насичену родоном, подавали з Київської гори,— розповідає архітекторка.— Спочатку над джерельцем був простенький дашок, у XVIII столітті там звели ротонду — перед магістратом завше прийнято було облаштовувати фонтани... Контрактова площа довгий час була одним із найулюбленіших місць киян: до XIX століття то ж був центр міста! На плаці влаштовували військові паради, а фонтан тоді був не просто такою собі садово-парковою архітектурною формою: на її маківці була скульптура Андрія Первозванного з хрестом — до речі, єдина на той час у Києві фігура Апостола. Пам’ятаю, коли у 80-ті відбудували “Самсона”, люди цікавилися, чому новий Апостол Андрій — без хреста, зате... з палкою. Так от, тодішній секретар міськкому партії (не пам’ятаю, хто саме) відповів мені: “Скажіть їм, що це я заборонив хреста ставити!” До речі, стару статую Андрія ми віднайшли у сховищах Українського національного музею: персонал навіть не знав, що то за скульптура... А на відновлену ротонду встановили її копію — так роблять у всьому цивілізованому світі...

Валентина Петрівна згадала ще одного київського партійного діяча 30-х років — Постишева, який, проїжджаючи якось Подолом, уздрів чергу до цілющого джерела й наказав... підірвати непримітний дашок над “бюветом”.

— Те ж вчинили тоді і з Пирогощею...— розповідає реставраторка.— Якось розмовляла з одним із комсомольців тих років: без жодних докорів сумління він згадував, як з піснями йшли рушити церкву...

У 60-ті роки XX століття Контрактова (тоді Червона) площа стала, так би мовити, забитим закутком: і на місці джерельця стояла будка, де продавали квас, а у Гостиному дворі були... склади, там шастали щури. Тож споруда посеред Контрактової скидалася на громаду брудних сараїв, а сама площа — на господарське подвір’я. Зносити це страшило намірялися разів сім — надто вже непрезентабельно виглядали сараї у центрі міста. І лише завдяки турботам Валентини Шевченко “справа Контрактової” зрушила з місця, й розпочалося будівництво...

* * *

Нині, мабуть, і на думку не спадає, що те, до чого ми давно звикли,— білосніжний Гостиний двір, фонтан із Самсоном, який роздирає пащу лева,— зовсім не пам’ятки старовини, а творіння недавнього минулого. “Муляжування”, як називають такий метод нинішні архітектори. Може, то й “муляж” — але ж який?..

— Почула якось розмову двох жінок — якраз після відкриття “мого” “Самсона”,— з гордістю каже Валентина Петрівна.— “Ти диви, який фонтан!”—“Так він же завжди тут стояв!..”

Оксана КОЗАК “Хрещатик”
images
images
images
images
Статтi по темi:
images  
images
images
images

СПОЖИВАЧimages images
images
фото
За втрату багажу відповідає авіакомпанія

Останнім часом почастішали скарги від пасажирів на крадіжки речей з багажу в українських аеропортах. З валіз туристів зникають дорогі речі. Ми запитали у юристів, хто має відповідати за втрату багажу і як повернути майно...   дізнатися більше images



РЕЛІГІЯimages images
images
фото
Коли людина молиться, то біси ридають від горя

З прадавніх часів вважалося, що поряд з людьми живуть невидимі «ефірні» істоти, які через низьку щільність є незримими тінями. І це не міф, а реальність. Сучасні прилади зареєстрували цих невидимок в інфрачервоній і ультрафіолетовій частинах спектру. Учені на підставі досліджень зробили висновок, що енергетичні істоти мають природу, аналогічну кульовій блискавці, але поводяться, як розумні створіння, що вкотре підтверджує правильність Біблійських істин...   дізнатися більше images
images
images

images
© газета "Хрещатик", "Хрещатик.Київ"
У разi використання матерiалiв
гіперпосилання на kreschatic.kiev.ua обов'язкове.
Всi права на матерiали цього сайту
охороняються вiдповiдно до законодавства України,
зокрема про авторське право i сумiжнi права. WebAdmin
images images images
| | | | | | | |


: 0.4921 sec