8 червня 2005 року, середа  №82 (2681) номер газеты в PDF-формате PDF новини в RSS-форматі RSS  | Facebook   |  Київ | Економіка | Суспільство | Дозвілля | Авто | Здоров'я | Технології | Транспорт
images
images
 Логотип видання 'Хрещатик'
images
разделительная полоска
разделительная полоска
архів | документи | реклама | контакти
разделительная полоска
разделительная полоска разделитель
полоса
images images новини
images
21:46 |  14 вересня заборонять рух транспорту на вулиці Академіка Туполєва
images images images
17:02 |  Зростання кількості пожеж за останній місяць суттєво вплинуло на стан повітря в столиці
images images images
14:45 |  На Виноградарі реконструюють контактну тролейбусну мережу
images images images
13:58 |  У Києві до 16 вересня утримуватиметься надзвичайний рівень пожежної небезпеки
images images images
13:44 |  На Андріївському узвозі пройде перший київський фестиваль міської культури «Булгаков FEST»
images images images
13:39 |  Віталій Кличко: «Ми продовжуємо очищувати місто від засилля реклами»
images images images
13:37 |  «Центр комунального сервісу» опрацьовує майже 21000 онлайн-звернень на місяць
images images images
12:33 |  Віталій Кличко: «Цього року плануємо замінити близько 20 тис. старих вуличних світильників на сучасні»
images images images
12:04 |  18 дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, отримають компенсацію на придбання житла
images images images
11:13 |  Ремонти доріг тривають у всьому місті
images images images
22:52 |  Віталій Кличко виступив на відкритті щорічної зустрічі YES: Щастя – змінювати своє місто і свою державу
images images images
20:13 |  Близько 230 хостелів у Києві працює нелегально
images images images
17:42 |  15 вересня у парку «Перемога» відсвяткують День батька
images images images
17:23 |  13 вересня відкриється мистецький перформанс «Наш Лукаш – вихід з тіні», присвячений відомому українському перекладачу та лінгвісту
images images images
17:22 |  На Хрещатику відсвяткують Всеукраїнський День Подяки
images images images
images
украинские новости RSS канал новини RSS  |  всi новини
images
полоса
images images ДОКУМЕНТИ  
images
images Рiшення Київради
images
images Розпорядження
images
images Нормативно-правовi акти 
images
images Укази Президента України
images
images Постанови
images
images Накази
images
images Проекти
images
images Документи інших відомств
images

полоса

Державні закупівлі
Бюджет міста Києва на 2019 рік Контактний центр міста Києва - 1551
  images
images
images Роздiли :   стрелка   |    |    |    |    |    |    |    |    |    |    |    |    |    
images
полоса
images
images
ІСТОРІЯ СУЧАСНОСТІ
images  
images
images
images
08/06/2005      надрукуватипрочитало 2815 человек  

images
Перший ас Другої світової Тричі Герою Радянського Союзу, нашому співвітчизникові Івану Кожедубу, котрий за роки війни знищив два авіаційних полки супротивника й жодного разу не був збитий чи поранений, сьогодні виповнилося б вісімдесят п’ять
images
Легендарні перельоти Чкалова й Громова через Північний полюс, безпосадочні маршрути Валентини Гризодубової, Марини Раскової та Поліни Осипенко прославили радянську авіацію на весь світ. Та особливу славу наші пілоти здобули в роки Великої Вітчизняної. У ті часи розвиток військової техніки в таких країнах, як США, Великобританія, Німеччина та СРСР, досяг такого високого рівня, що перемога в повітрі залежала винятково від професіоналізму льотчиків, їхніх особистих якостей, таланту й майстерності. Майже 2500 пілотів-винищувачів стали Героями Радянського Союзу, понад 60 із них Золоті Зірки отримали двічі, а ось відомі аси Олександр Покришкін та Іван Кожедуб першими удостоїлися цього високого звання тричі. Втім, найпоказовішим, певно, є те, що Івана Микитовича, якому сьогодні виповнилося б 85, жодного разу не збили й не поранили. При цьому він поставив світовий рекорд: тільки в липні 1943-го в 120 повітряних боях знищив 62 ворожих літаки (тобто два авіаційних полки!), зокрема й реактивний “Люфтваффе Ме-262”...

Непереможного в повітрі “Крилова” ледь не отруїв... корейський кухар

Майбутній маршал авіації воювати почав під Харковом рядовим льотчиком — після закінчення Шосткинського аероклубу, що на Сумщині. За бої під час визволення України, зокрема на Корсунь-Шевченківському напрямку, Іван Кожедуб одержав свою першу Золоту Зірку Героя. Про радянського аса вже тоді ходили легенди: фашистські зв’язківці попереджали своїх, що в повітрі з’явився Кожедуб. Прийнявши перший бій на Курській дузі 6 липня 1943 року, лише за три наступних місяці він збив двадцять літаків противника.

Всяке траплялося: і битим бував, та супротивникові не поступався. Перевага гітлерівців — ні якісна, ні кількісна — ніколи не зупиняла. Під градом куль і снарядів врізувався в бойові формування фашистів. Не раз дивився смерті в очі, але мужність, віра в себе, майстерність приносили перемогу... Під кінець Великої Вітчизняної Іван Микитович мав 326 бойових вильотів.

Та не встиг світ отямитися після Другої світової, як 1950-го запалала жорстока та кровопролитна трирічна війна в Кореї. За деякими підрахунками, загинули тоді майже два мільйони місцевих мешканців. Мало хто знає, що на боці північнокорейців виступала й наша армія. Санкцію на початок війни також дали в Москві. Сталіну хотілося раз і назавжди покінчити з американською присутністю на півдні Кореї, щоб контролювати всю Східну Азію (зокрема й Китай, де в 1949-му владу захопили комуністи). Та тут штатівці відповіли сильним контрударом. Вони господарювали в повітрі майже без утрат. Тоді “вождь усіх народів” вирішив створити особливий винищувальний авіакорпус за участю повітряних сил СРСР. Командував однією з дивізій Іван Кожедуб, якого охрестили “Криловим”. Тричі Герою Радянського Союзу Москва суворо заборонила вступати в поєдинки. У нього були інші завдання: керувати боями й готувати льотний склад. Проте, ясна річ, ас часто порушував цей наказ. Іван Микитович сам відбирав пілотів, які мали фронтовий досвід або добре освоїли найдосконаліший на той час реактивний МіГ-15. Їх переодягали в уніформу тамтешніх народних добровольців, а в документи вписували китайські імена та прізвища на кшталт Сі-Ні-Цин чи Лі-Сі-Цин. Це робили задля того, щоб не спричинити обурення з боку ООН та світової спільноти втручанням у справи Кореї. Поява в небі МіГ-15 стала для американців жахливим сюрпризом. Командувач повітряно-військових сил США генерал Вандерберг визнавав: “Літати стало небезпечно...” Дивізія Кожедуба здобула тоді 215 перемог. Самого ж його взимку 1951-го ледь не отруїв кухар: як бачимо, воювали різними методами. У цьому ж таки році активні бойові дії припинилися, а після смерті Сталіна в 1953-му в Кореї уклали перемир’я...

Перед боєм завжди зізнавався своєму літаку... в дружбі та відданості

Як говорив Іван Микитович, щоб уціліти в повітряному бою, потрібно повертати голову на 360 градусів. Про свою тактику він згадував: “Слід атакувати ворога блискавично, захопити ініціативу, вміло використовувати льотно-тактичні якості машини, діяти з розрахунком, бити з короткої дистанції і завжди пам’ятати: на рахунку кожна секунда”.

Була ще одна таємниця у Івана Кожедуба: його майже побожне ставлення до літаків. “Мотор працює чітко. Машина підкоряється моїм рухам. Я не сам — зі мною бойовий друг”,— писав ас. І то не поетичне перебільшення, не метафора. Перед вильотом він завжди говорив своєму повітряному побратимові лагідні слова, розмовляв, мов з колегою, котрий перебрав на себе важливу частку роботи. І за війну жоден літак не підвів майстра. Той же теж не втратив жодної машини, хоча випадало горіти, сідати на вкриті воронками аеродроми...

До випробувань п’ятирічного Ваню привчав ще батько

Цікаво, що до випробувань Івана Микитовича, ще п’ятирічним, почав готувати батько. Попри протести матері, посилав хлопчика стерегти вночі сад. Іванко народився у бідній родині п’ятим (та ще й після великого голоду) в такому ж самому злиденному селі Ображиївці Сумського повіту. Його тато був непересічною людиною: розриваючись між підробітками на фабриці та працею в полі, чоловік знаходив сили ще й читати книги та віршувати...

Після закінчення семирічки підлітка прийняли на робітфак Шосткинського хіміко-технологічного технікуму, а в 1938-му доля привела його до аероклубу (причому красива форма вихованців зіграла в цьому не останню роль). У квітні 1939-го Іван Кожедуб уперше піднявся в небо. Краса рідної землі, яка відкрилася з півторакілометрової висоти, справила на юнака неабияке враження. Після цього він просто не міг не вступити до Чугуївського військового авіаційного училища, де залишився працювати інструктором.

Іван Микитович багато літав, експериментував, відточував пілотажну майстерність. “Якби було можна, здається, не вилазив би з літака. Сама техніка руху, шліфування фігур дають мені ні з чим незрівнянну радість”,— згадував він пізніше.

На початку Великої Вітчизняної сержант Кожедуб ще наполегливіше займається самоосвітою: вивчає тактику, конспектує описи повітряних боїв, вимальовує схеми... Дні, зокрема й вихідні, розплановано по хвилинах. Все підпорядковано головній меті: стати гідним супротивником і швидше кинутися в атаку. Восени 1942-го після численних прохань та рапортів старшого сержанта Івана Кожедуба разом з іншими інструкторами й випускниками училища нарешті направили в Москву. І знову виснажливі тренування...

Тріумфальний шлях Івана Микитовича розпочався зі смуги невдач

Під час одного з тренувальних вильотів, коли через поломку двигуна різко впала тяга, майбутній командир рішуче розвернув літак і таки примудрився посадити його, при цьому сильно вдарившись. Через травму на кілька днів вибув із строю, тож до моменту відправки на фронт ледь налітав десять годин. Так почалася широка смуга невдач. Кожедубові дісталася тяжка машина. У першому ж бою його почали атакувати ворожі винищувачі, а потім ще потрапив у зону вогню своєї ж зенітної артилерії. Дивом залишився живий: бронеспинка захистила від фугасного снаряда авіагармати...

Після ремонту літак Івана Микитовича вже нікуди не годився. На завдання посилали рідко, а якось узагалі ледь не відправили на... перепрофілювання. Заступився командир Солдатенко, який або розгледів у мовчуні-невдасі майбутнього бійця, або ж просто пожалів його.

І тільки під час сорокового вильоту на Курській дузі Кожедуб збив першого фашиста. Відтоді розпочався його переможний шлях, адже юнак немов народився для повітряного бою. Ось характерний епізод, про який розповів однополчанин Івана Микитовича двічі Герой Радянського Союзу Кирило Євстигнєєв:

“Якось Іван Кожедуб повернувся із завдання розпашілий, збуджений і тому, певно, незвично балакучий:

— От гади дають! Не інакше як “вовки” з ескадрильї “Удет”. Та ми їм добряче шию намилили!

Потім з надією запитав ад’ютанта:

— Як там? Нічого не передбачається? “

Під час перерв Кожедуб, здавалося, найбільше знемагав від неробства. Хоча, не надіючись лише на власний досвід, силу і вдачу, ретельно готувався до боїв. Немов ненароком заглядав у власний “талмуд” — пухлий блокнот з одному йому зрозумілими помітками. У ньому знаходив чимало потрібного для розмов з підлеглими. Мовчазний від природи, він разюче змінювався, коли йшлося про польоти... І, як згадував Кирило Євстигнєєв, не тиснув власним авторитетом і не хитрував із однополчанами.

За свідченням письменника-історика Олексія Тимофєєва, Іван Микитович ніколи не претендував на авторство в тактиці. Себе характеризував як непоганого бійця. Хоча за оцінкою фахівців (і не лише наших), у нього був найвищий рейтинг серед льотчиків-винищувачів.

З майбутньою дружиною Веронікою познайомився в електричці

Після Великої Вітчизняної гвардії майор Кожедуб продовжив службу в 176-му винищувально-авіаційному полку. Наприкінці 1945-го в електричці зустрів десятикласницю Вероніку, яка незабаром стала його дружиною, вірною і терплячою супутницею.

У 1952-му полк перевели під Калугу, й Іван Микитович з ентузіазмом взявся за нову для себе справу: облаштування дивізії. За короткий час змонтували 150 житлових будинків, розширили аеродром та військове містечко. Не подбав лише про власний побут командир (з 1953-го — генерал-майор). Разом із дружиною, маленькими сином і донькою тулилися то в халупці на аеродромі, то разом з іншими сім’ями на старій дачі...

На винищувачах же регулярно ширяв у небі до 1970 року. Освоїв десятки типів літаків та вертольотів. Частини, якими керував Кожедуб, завжди вирізнялися серед інших низьким рівнем аварійності, хоча нештатні ситуації, звісно, траплялися. Скажімо, якось МіГ-21 зіштовхнувся із зграєю граків і птахи пошкодили двигун... З льотної роботи пішов сам і одразу: з посади командувача повітряно-військових сил Московського військового округу повернувся до обов’язків першого заступника начальника управління з бойової підготовки, які виконував майже двадцять років до того. Причина відставки? Бездоганний боєць, відданий своїй справі офіцер Іван Кожедуб не вмів і не вважав за потрібне лестити, інтригувати, плекати потрібні зв’язки... Не звертав уваги й на ревнощі до своєї слави.

У 1985-му Івану Микитовичу присвоїли звання маршала авіації. До того він безвідмовно займався громадською роботою. Депутат Верховної Ради СРСР, голова чи президент десятків різноманітних організацій, комітетів і федерацій... Тільки йому самому відомо, скільки сил забирали сотні зустрічей і поїздок, тисячі виступів, інтерв’ю, автографів...

Останні роки життя Іван Микитович тяжко хворів: далися взнаки військові стреси та нелегка служба в мирні часи. Пішов із життя від серцевого нападу

8 серпня 1991-го. Та назавжди залишилася в нашій пам’яті рідкісна людина, котра з честю пройшла випробування “водою, вогнем і мідними трубами”...

За матеріалами вітчизняної та зарубіжної преси підготувала Анжела АФОНІНА “Хрещатик”
images
images
images
images
Статтi по темi:
images  
images
images
images

СПОЖИВАЧimages images
images
фото
За втрату багажу відповідає авіакомпанія

Останнім часом почастішали скарги від пасажирів на крадіжки речей з багажу в українських аеропортах. З валіз туристів зникають дорогі речі. Ми запитали у юристів, хто має відповідати за втрату багажу і як повернути майно...   дізнатися більше images



РЕЛІГІЯimages images
images
фото
Коли людина молиться, то біси ридають від горя

З прадавніх часів вважалося, що поряд з людьми живуть невидимі «ефірні» істоти, які через низьку щільність є незримими тінями. І це не міф, а реальність. Сучасні прилади зареєстрували цих невидимок в інфрачервоній і ультрафіолетовій частинах спектру. Учені на підставі досліджень зробили висновок, що енергетичні істоти мають природу, аналогічну кульовій блискавці, але поводяться, як розумні створіння, що вкотре підтверджує правильність Біблійських істин...   дізнатися більше images
images
images

images
© газета "Хрещатик", "Хрещатик.Київ"
У разi використання матерiалiв
гіперпосилання на kreschatic.kiev.ua обов'язкове.
Всi права на матерiали цього сайту
охороняються вiдповiдно до законодавства України,
зокрема про авторське право i сумiжнi права. WebAdmin
images images images
| | | | | | | |