Логотип видання 'Хрещатик'

images
images
разделительная полоска
разделительная полоска
архів | документи | реклама  | контакти
разделительная полоска
разделительная полоска разделитель
images
Новини
  images
10 листопада 2010 року, середа  №164 (3795) номер газеты в PDF-формате PDF новини в RSS-форматі RSS   |    |    |    |    |    |    |    |    
images
полоса
images
images
Журналістське розслідування
images  
images
images
images
10/11/2010      надрукуватипрочитало 4584 человек  

images
Упійматися на гачок Щодня торгові аферисти ошукують десятки киян
images

Вам потрібен набір кухонних ножів сумнівної якості? Ні? А якщо це подарунок? Зовсім інша річ! Саме на бажанні людей отримати щось задарма деякі маркетингові компанії заробляють мільйони. Як кияни добровільно розлучаються з грішми, аби придбати собі на подарунок усілякий мотлох, читайте далі.

З рук у руки


Схема продажу “з рук у руки” зародилася в середовищі масового безробіття в Америці й мала на меті дати роботу одразу кільком тисячам громадян. Але на практиці такі маркетингові мережі дуже схожі на шахрайські схеми фінансових пірамід.

Сприятливі умови для побудови їх склалися і в Україні. Особливо це стосується великих міст, де шанси збути маловартісний товар за пристойні гроші зростають у рази. За неофіційними даними, на території нашої держави діє приблизно п’ятдесят компаній прямого продажу. Лише кілька з них працюють законно і продають якісний товар. Ще частина балансує на межі закону. Але більшість таких організацій займається шахрайством. Концентруються працівники сумнівних маркетингових компаній найчастіше неподалік станцій метрополітену, можуть працювати на вулиці або заходити до установ, організацій.

Біля станції метро “Золоті ворота” ми півгодини спостерігаємо, як двоє дівчат з милими усмішками зупиняють перехожих стандартною фразою: “Тільки сьогодні й тільки для вас!” Більшість людей одразу відсторонюються, але дехто ловиться на гачок. Для всіх зацікавлених у торгових агентів одна історія: “Наша компанія до свого ювілею дарує вам чудовий набір кухонних ножів. Їхня вартість у магазині — 200 гривень! Лише сьогодні й лише для вас — безплатно! Тримайте! — У цей момент картонна упаковка опиняється в руках перехожого.— У мене для вас є ще один подарунок — машинка для стрижки. Її ціна — 350 гривень! Разом подарунки коштують 550 гривень. Але компанія вже сплатила 400 гривень. Залишилось тільки 150 гривень! Для вас це великі гроші? Думаю, ні! Вам сьогодні дуже пощастило!”

За півгодини ми прослухали цю історію разів десять. Троє з десяти перехожих все-таки придбали собі подарунки за власні ж гроші. Не скажу, що на обличчях цих “щасливчиків” була радість, скоріше — збентеження. За кілька днів, перевіривши якість “подарунків”, ті люди зрозуміють: їх банально ошукали. 150 гривень — зависока ціна за непотріб. Уявіть, яка насправді собівартість товару, якщо продавець зменшує “для вас” ціну в чотири рази й однак отримує прибуток.

Під прицілом закону


У деяких країнах діяльність маркетингових компаній намагаються контролювати на законодавчому рівні (США, КНР). Однак притягти керівників цих пірамід до відповідальності не так просто. По-перше, людина добровільно розлучається зі своїми грішми. По-друге, дистриб’ютор якості товару не гарантує і чека не видає. Отже, угоди купівлі-продажу фактично немає. По-третє, юридичних чи фактичних адрес виробника споживачеві не розголошують. Повернення чи обміну товару взагалі не передбачено, що є порушенням Закону України “Про захист прав споживачів”. Найспритніші організації і тут себе перестрахували — споживач отримує не товар, а нібито подарунок. А подарунків, як відомо, не повертають.

Про шляхи захисту від нав’язливих “доброчинців” і низькоякісних подарунків ми запитали в керівника відділу зв’язків з громадськістю Головного управління МВС у Києві Володимира Поліщука:

— У нас демократична держава. Тож дозволено все, що не заборонено законом. Зареєстровані приватні організації сплачують єдиний податок, мають найманих працівників і можуть займатися дистриб’юторською діяльністю. А те, що товар не завжди сертифікований, не відповідає стандартам, то вже інша річ. Тій людині, яка придбала товар на вулиці, буде значно складніше домагатися повернення власних грошей, ніж тій, що зробила це в магазині й отримала чек. Тобто у разі купівлі з рук відповідальність лягає на самого споживача. І навіть звернення до відповідних структур мало вплине на ситуацію.

Вас обдурюють з усмішкою


Спостерігаючи за дистриб’юторами, ми виявили кілька закономірностей. Дівчата підходять лише до людей, які рухаються (з метро й до метро). А ще потенційні споживачі не мають компанії, не розмовляють по телефону і не дуже поспішають.

Прокоментувати особливості роботи торгових агентів ми попросили приватного психолога Марію Мироненко:
— Торгові агенти, особливо ті, які зупиняють вас на вулиці, мають в арсеналі кілька психологічних точок натиску. В науці це називають агресивним маркетингом. І не потрібно його недооцінювати. Психологічно стійкі люди також можуть потрапити під вплив агента.

Ви помічали, що практично всі торгові посередники використовують однакові фрази? Схема їхньої розмови теж чітко відпрацьована. Таким чином людину змушують до покупки. А на вигляд усе відбулося ніби добровільно.

Моя порада — навіть не починайте розмови з торговими агентами. Особливо, якщо до вас підходять надворі. Не купуйтеся на такі дешеві трюки як: “Я вас увесь день чекаю! Подарунок для вас!” Пам’ятайте про безплатний сир... Не намагайтеся довести цій незнайомій людині, що у вас є гроші, що кілька сотень для вас не є проблемою. Нехай у вас ніколи не виникає відчуття провини (“вона мені так гарно все розповідала, треба щось купити”). Саме цього торговий представник чекає! І ще одне — усмішка не означає щирості. Вас обдурюють з усмішкою. Ввічливо і водночас твердо відмовтеся від пропозиції і йдіть у своїх справах. Повірте, ви нічого не втратили.

Погляд зсередини


Щоб дізнатися більше, домовляємося про співбесіду в одній із маркетингових компаній. До речі, Інтернет рясніє такими оголошеннями. Але прихованого змісту. Наприклад, я натрапила на таке: “Потрібні молоді люди для проведення соціологічних опитувань. Зарплата до 5 000 гривень”.
Співбесіду проводить молодий чоловік, десять хвилин він щось розповідає про анкети, опитування, дослідження громадської думки. Насамкінець, ніби між іншим, зауважує, що в мої обов’язки входить продаж косметичної продукції, буцімто для тестування. Усе видається логічним: споживачі тестують продукт, ми дізнаємося про недоліки й переваги, пишемо звіт, фірма вдосконалює косметичний засіб і починає його продаж в аптечній мережі. Але на поверхні нюанси:
— фірма продає продукт, а для тестування зазвичай його дають безплатно;

— ніхто з моїх “колег” не пропонує заповнювати покупцям жодної анкети (тоді на основі чого складають звіт про якість товару?);
— фірма існує понад п’ять років, а в жодній аптеці її продукції не знайдеш.

Наступного ранку мене запросили на тренінг. Його проходять щодня усі так звані соціологи цієї компанії. Суть тренінгу — психологічний вплив на потенційного споживача. Водночас відбувається зомбування самих працівників. Перед початком робочого дня вони стають у коло, вигукують якісь гасла, постійно широко усміхаються. У них навіть є специфічні жести. Спостерігати за цим збоку моторошно.

За день, проведений з дистриб’юторами, мене здивувало, що всі вони послуговуються однаковою схемою. Привітання. Пропозиція. Заперечення. Друга спроба. Закриття угоди (продаж товару) — ось елементарна структура вербального впливу на покупця. Фрази також не вирізняються оригінальністю: “Доброго дня! Хочу вам запропонувати... Ні, ви мене неправильно зрозуміли, я нічого не продаю! Це соціологічне опитування...” А далі — багато тексту про “чудовий” товар, вам “необхідний”. Головна ідея — вималювати для людини її ж проблему. Наприклад, ви день у день користуєтесь своєю праскою і навіть не замислюєтеся над тим, щоб придбати іншу. Аж тут вас буквально “носом тикають” і переконують, що ваша праска псує речі. А ось ця, з використанням “нанотехнологій”, зробить диво з вашими кофтинами та спідницями. З косметичними засобами ще простіше: “Ваші зуби реагують на холодне і гаряче?”, “Ви швидко втомлюєтеся?”, “У вас лупа? Випадіння волосся?”, “Ви хочете мати густі й довгі вії?”, “Вам подобається здорове волосся?” За кілька хвилин умілий агент “приміряє” вам з десяток проблем. А ще за хвилину запропонує “розв’язання” в одному тюбику. Поширений психологічний прийом маркетологів — закон трьох “так”. За його логікою, якщо потенційний покупець тричі відповів на запитання ствердно, то й на четверте скаже “так”. А четверте запитання, як правило, звучить так: “Вам запакувати?”, “Ви берете?”

Окрім вербальних, агенти використовують ще й невербальні засоби впливу на психіку клієнта. Насамперед людині намагаються одразу дати продукт у руки, щоб вона відчула його “своїм”. У процесі розмови продавець забирає товар, а потім знову повертає. Такий прийом самі агенти називають “гра товаром”. Він розрахований на дитячі рефлекси — “що в моїх руках, те моє”.

Практично всі ці методи спрямовані на маніпулювання свідомістю людини. Результат — нейтралізація критичного ставлення до продукту. А в таких випадках не ви купуєте товар, а товар купує вас.

Насамкінець розповім випадок з власного життя. Якось дистриб’юторка однієї з косметичних фірм наполегливо переконувала мене придбати крем від зморшок. На мої відмови в дівчини знаходилося по кілька аргументів: “Це дешевше, ніж у магазині”, “Продукт виготовлено за новітніми технологіями”, “Візьміть на подарунок”, “Не пошкодуєте. Одразу побачите результат” і таке інше. Нарешті я взяла до рук крем і прочитала: “Жінкам від 25 років”. На моє переконливе: “Мені лише 22”, — дистриб’юторка блискавично відповіла: “А ви не знали? Боротьбу зі старінням потрібно починати у 18!” Я посміялася, але від крему відмовилася. А ввечері прийшла додому і несподівано для себе побачила в дзеркалі зморшки. Знадобилося кілька тижнів і сила волі, щоб знову собі сподобатися.

Марина ЧОРНА “Хрещатик”
images
images
images
images
Статтi по темi:
images  
images
images
images

СПОЖИВАЧimages images
images
фото
За втрату багажу відповідає авіакомпанія

Останнім часом почастішали скарги від пасажирів на крадіжки речей з багажу в українських аеропортах. З валіз туристів зникають дорогі речі. Ми запитали у юристів, хто має відповідати за втрату багажу і як повернути майно...   дізнатися більше images



РЕЛІГІЯimages images
images
фото
Коли людина молиться, то біси ридають від горя

З прадавніх часів вважалося, що поряд з людьми живуть невидимі «ефірні» істоти, які через низьку щільність є незримими тінями. І це не міф, а реальність. Сучасні прилади зареєстрували цих невидимок в інфрачервоній і ультрафіолетовій частинах спектру. Учені на підставі досліджень зробили висновок, що енергетичні істоти мають природу, аналогічну кульовій блискавці, але поводяться, як розумні створіння, що вкотре підтверджує правильність Біблійських істин...   дізнатися більше images
images
images

images
© газета "Хрещатик", "Хрещатик.Київ"
У разi використання матерiалiв
гіперпосилання на kreschatic.kiev.ua обов'язкове.
Всi права на матерiали цього сайту
охороняються вiдповiдно до законодавства України,
зокрема про авторське право i сумiжнi права. WebAdmin
images images images
| | | | | | | |