У рамках програми "Столиця. Спецпроект" в ефірі телеканалу "Київ" обговорювали найближчі
та довгострокові перспективи розвитку столичного транспорту. Гість студії — заступник голови КМДА Руслан Крамаренко — розповів про оновлення громадського транспорту, вирішення питань паркування та методи пришвидшення руху в місті.
— Які основні перспективи розвитку транспортної галузі Києва?
— Кожна людина в будь-якому місті користується комунальним і громадським транспортом. У всьому світі пріоритет надають саме йому. Нам дістався транспорт і транспортна мережа, побудована ще за часів Радянського Союзу. Наші трамваї вже давно “відходили” нормативний строк. На щастя, ми замінили значну кількість рухомого складу тролейбусів і автобусів, але цього ще недостатньо. Трамваї перезавантажені на
150 %, метро — на 114 %, тролейбуси — на 200 %. Звісно, неможливо порівнювати і вартість проїзду. В нас сьогодні вона становить 2 гривні, тобто 20 центів, а в європейських містах — у Празі, Варшаві, Будапешті — приблизно 2 євро. Там доходи вищі і якість транспорту значно краща. Якщо за кордоном люди скаржаться на якість кондиціонерів або на комфорт їзди, то в нас іноді бувають проблеми з вікнами, дверима.
— Завдяки Стратегії розвитку Києва до 2025 року можна буде позбутись усіх цих проблем?
— Саме так. Проте сьогодні ми не чекаємо, поки ухвалять Стратегію і нададуть пропозиції. Нещодавно було проанонсовано, що Київ отримає власний трамвай. Також нині опрацьовується великий проект з реконструкції нинішніх вагонів метрополітену вартістю майже мільярд гривень. Це дасть змогу зекономити до 50 відсотків коштів. 60 відсотків потрібних витрат ми отримаємо за рахунок зелених інвестицій, 40 відсотків потрібно буде профінансувати місту. Ми зможемо відремонтувати ще 30 потягів, які вийдуть на лінії метрополітену. Це вже будуть нові комфортабельні енергозберігаючі вагони, що прослужать ще 20 років.
— Коли це плануєте зробити?
— Це перспектива 2012 року, тому що Кіотський протокол діє до 2012 року, і всі контракти до цього часу. Також ми вже проплатили аванс за 300 тролейбусів та кілька десятків трамваїв нового покоління. З низькою підлогою тролейбуси і трамваї вийдуть на маршрути до кінця року, також це постачання 300 тролейбусів до жовтня 2012 року. Нинішнього року перші тролейбуси з’являться у жовтні, з цього місяця почнуть надходити й автобуси.
— До 2025 року середня швидкість руху транспорту містом має становити 40 кілометрів на годину. Якою вона є нині? Що робитимете, аби досягти вказаного показника?
— Сьогодні швидкість становить 13 кілометрів на годину. У 2015 році плануємо вийти на 20, а в 2025-му — на 40 кілометрів. У нас є дві проблеми, які потрібно розв’язувати разом: некомфортне пересування громадським транспортом, яким користується понад 80 відсотків населення, і автомобільним. Уже цього року запрацює кільцева електричка, яка має розвантажити метрополітен. На сьогодні передбачено кошти на ремонт підхідних шляхів, облаштування станцій, також ремонтують рухомий склад. Паралельно з цим до кінця року плануємо запустити автоматизовану систему управління рухом усього автомобільного транспорту, що розвантажить міські дороги на 20 відсотків. Передбачено масштабні проекти — будівництво метро на Троєщину, тунелів під Дніпром, щоб вивести весь транзит з вулиці Бажана та Голосіївського проспекту на Малу кільцеву дорогу.
— Громадський транспорт зможе рухатись швидко широкими та вільними вулицями або ж окремою смугою. Чи планує місто заходи з пришвидшення руху?
— Так, саме для цього ми замовили транспортну схему міста, яку у вересні презентуємо киянам. Ми обов’язково проведемо громадське обговорення цієї схеми, що передбачає односторонній рух, спеціальні смуги для громадського транспорту.
— Усі визнають, що в Києві недостатньо паркувальних місць. Що можна очікувати у вирішенні цього питання найближчим часом?
— Сьогодні визначено сім місць для перехопних паркінгів — на станціях метрополітену “Червоний хутір”, “Сирецька”, “Видубичі”, “Святошин”, “Лісова”, “Академмістечко”, а також на Великій кільцевій дорозі. На минулій сесії Київради прийнято рішення щодо будівництва паркінгу на вулиці Прорізній та Європейській площі. Ми знайшли покинуті шахти метрополітену, зокрема і в центральній частині міста, знайшли місця на під’їзних дорогах. Процедура буде такою: “Київпарктранссервіс” як основний оператор проводитиме передпроектні пропозиції, замовлятиме сам проект. Паралельно всі потенційні об’єкти під паркінги ми винесемо на інвестиційну комісію. Якщо інвестор зацікавиться паркінгом, будуватимемо його за інвестиційні кошти, якщо ні — власними силами. Чекати далі, поки хтось щось робитиме, неможливо.
— Узимку в більшості столичних тролейбусів не працює опалення, і пасажири в громадському транспорті мерзнуть. Як можете поліпшити умови проїзду? (Запитання глядача)
— Ми придбаємо приблизно 300 тролейбусів і автобусів, які вийдуть на зміну старим. Сьогодні ми погасили всю заборгованість із заробітної плати і починаємо фінансувати ремонтні роботи, наводити лад з рухомим складом. Тож транспорт буде або новий, або відремонтований.
— Я мешкаю в Деснянському районі. Наскільки мені відомо, до 2025 року на Троєщину пустять метро, передбачали на вулиці Маяковського. Але потім з’явилась інформація, що лінію прокладуть там, де нині курсує трамвай. Де ж буде метро? (Дзвінок глядача)
— Справді, будівництво метро на вулиці Бальзака обійдеться у кілька разів дешевше. Генпланом 1986 року лінію було передбачено на Маяковського, однак тоді цією вулицею їздило в 18 разів менше автомобілів. Зі свого боку ми не хочемо, щоб під час будівництва метро мешканці постійно потрапляли в затори. Потрібно презентувати транспортну схему, і кияни самі мають визначити, де вони хочуть метро.
— Олександр Попов, коли приїжджав у Дарницьке депо, обіцяв, що там буде завод з виготовлення трамваїв. Коли це плануєте зробити? (Дзвінок глядача)
— Дарницьке депо однозначно буде реанімовано, це готовий вагоноремонтний або вагонобудівний завод, який використовували за радянських часів. На базі депо буде організовано комунальне підприємство, яке випускатиме вагони. Перший вагон ми чекаємо до кінця року. Нині купуємо 12 рухомих складів трамваїв на суму 80 мільйонів гривень. Паралельно з цим фінансуватимемо наступного року до 20 трамваїв київського виробництва. Це значно дешевше: один трамвай коштуватиме приблизно 5 мільйонів гривень, тоді як трамвай інших виробників — 8-12 мільйонів.
— Я мешкаю на вулиці Героїв Севастополя. Там зупинки швидкісного трамваю досі не готові: немає плитки, сходів недоробили. Коли закінчиться реконструкція? (Дзвінок глядача)
— Рух швидкісного трамваю відкрито, але є проблеми з певними зупинками. Нині тривають роботи на площі Перемоги, це зупинка з основним завантаженням. Тільки-но там усе закінчать, перейдуть на інші станції. Проект буде завершено до кінця року.