Логотип видання 'Хрещатик'

images
images
разделительная полоска
разделительная полоска
архів | документи | реклама  | контакти
разделительная полоска
разделительная полоска разделитель
images
Новини
  images
2 липня 2015 року, четвер  №93 (4689) номер газеты в PDF-формате PDF новини в RSS-форматі RSS   |    |    |    |    |    |    |    |    |    |    |    
images
полоса
images
images
Культура
images  
images
images
images
02/07/2015      надрукуватипрочитало 527 человек  

images
Дитина крізь призму мистецтва
images

Як змінювалося ставлення до малюків, розповідають гравюри


В музеї Ханенків відкрилася виставка «Дитячий світ. Образ дитини в європейському мистецтві ХVІ—ХІХ століть». За допомогою представлених творів експозиція дає змогу простежити, який зміст вкладали в поняття «виховання» і «дитина» в минулих епохах.

Наталка ГАЙ | спеціально для «Хрещатика» Фото Бориса КОРПУСЕНКА


полоса

«Перебираючи нашу колекцію, ми побачили стільки гарненьких діточок, що виникла ідея зробити окремий проект,— розповідає куратор виставки Олександра Ісайкова.— Спочатку хотіли просто показати малюків, але зрештою вибудувалася ціла наукова концепція. Протягом кількох століть ми прослідковуємо, як змінювалося становище дітей в суспільстві, зокрема виховання, мода, побут. Це зараз дитина знаходиться в привілейованому становищі, а колись не вважали, що вона чимось відрізняється від дорослих. Зміни відбувалися поступово і непомітно».


В ХVI столітті дитину сприймали як зменшену копію дорослого, що фізично і розумово ще слабко розвинена, не було розуміння, що дитяча психологія і сприйняття світу відрізняються. Як тільки малюки починали говорити і ходити, їх залучали до дорослого життя: в три роки дитина в незаможних родинах могла вже працювати, допомагати батькам. Були й шокуючі для нас моменти. «Новонародженого перед тугим сповиванням посипали сіллю,— зауважує Олександра Ісайкова.— Вважалося, що, приходячи у цей світ, дитя покидає дуже комфортне середовище материнської утроби і сіль може полегшити цей перехід, зробити шкіру грубішою. Такий звичай був і в східних азійських країнах, де зберігався до середини ХХ століття». Високою була й дитяча смертність, тому в сім’ях було подекуди й десять дітей, а смерть малюка не вважалась трагедією. В ХVІ столітті зображення дітей зазвичай були пов’язані з творами релігійного мистецтва (знаходження Мойсея, Богоматір з немовлям). Також вони присутні й у багатьох сценах з життя дорослих, але на другому плані. Сьогодні діти у товаристві батьків і сусідів, які пиячать чи займаються любощами, виглядають недоречно. Втім, в той час поняття про дитячу вразливість і незахищеність було відсутнє.


В ХVІІ столітті збільшується кількість дитячих портретів, нащадки заможних родин вже сприймаються як особистості. Дітей у творах мистецтва починають зображати як головних дійових осіб. У ХVІІІ столітті освіта відіграє все більшу роль, дитина стає об’єктом виховання. Зароджується і уявлення про чистоту і невинність малюків. Новий ідеал родини виникає на межі ХVІІІ і ХІХ століть, коли дитина вважається небесним даром, свідоцтвом любові, центром і скарбом родини, а в мистецтві з’являється більше зворушливих сімейних сцен. Наприклад, гравюри за картинами Лоуренса Косса зображають «Відчай сім’ї, спричинений втратою дитини», коли малюк загубився, і «Щастя родини, відновлене поверненням дитини». А ще «Милий дім, або Повернення зі школи» — родина вітає дітей, які повернулися з віддаленої школи-інтернату, не соромлячись публічного прояву своїх почуттів. Хоча аристократія ще прагнула до приємного життя, віддаючи новонародженого на 2—3 роки годувальниці, яка часто жила на природі, далеко від дому — гравюра «Повернення від годувальниці» показує, що дитина, яка звикла до годувальниці, спочатку не сприймає матір як рідну людину. Нарешті, ХІХ століття — вже час дитинства, коли його починають ідеалізувати, ототожнювати з чистотою і невинністю.


Основою експозиції стали гравюри європейських майстрів ХVІ—ХІХ століть. «У нас велика колекція графіки, яка за музейними вимогами не може перебувати в постійній експозиції,— підкреслила завідувач відділу європейської графіки музею Олена Шостак.— Тож принаймні раз на рік ми намагаємося зробити велику виставку. Серед авторів варто відзначити Луку Лейденського, видатного майстра ХVІ століття, який, як і Альбрехт Дюрер, зробив гравюру великим мистецтвом. До цієї експозиції увійшов один його твір, який зображує Адама і Єву після вигнання з раю разом з первістком Каїном. Це побутова сцена, де батько спілкується зі своїм первістком, передає теплоту сімейних відносин. Представлені тут і гравюри школи Рубенса. Тоді репродукційні гравюри були єдиною можливістю тиражувати твір живопису».


В експозиції гравюри доповнюють скульптури та порцеляна. Наприклад, скульптурні композиції середини ХVІІІ століття, випущені королівською мануфактурою у місті Мейсен, — «Діти-городники», «Діти-музиканти», «Концерт» — присвячені «пасторальним мотивам», ідеалізованим сценам сільського життя. А порцелянові Амур і Психея, відповідно до чуттєвості епохи рококо, втілені в образах чарівних дітей. За словами організаторів, виставка буде цікавою не лише дітям, які побачать зображення своїх однолітків, а передовсім дорослим, адже познайомить їх з традиціями виховання і побутом минулих століть.


Виставка «Дитячий світ» триває у Музеї мистецтв Богдана та Варвари Ханенків (вул. Терещенківська, 15-17) до вересня (пн, вт — вихідні). Вартість квитка 20 грн, студентам — 10 грн, школярам і пенсіонерам — 5 грн

images
images
images
images
Статтi по темi:
images  
images
images
images
images
02/07/2015 | Марія ГОРКУН: «Я бачу в цьому нерозвинений сегмент ринку».
images
images
02/07/2015 | Орнаменти актуальні і сьогодні.
images
images
02/07/2015 | Сезон завершився коханням.
images

СПОЖИВАЧimages images
images
фото
За втрату багажу відповідає авіакомпанія

Останнім часом почастішали скарги від пасажирів на крадіжки речей з багажу в українських аеропортах. З валіз туристів зникають дорогі речі. Ми запитали у юристів, хто має відповідати за втрату багажу і як повернути майно...   дізнатися більше images



РЕЛІГІЯimages images
images
фото
Коли людина молиться, то біси ридають від горя

З прадавніх часів вважалося, що поряд з людьми живуть невидимі «ефірні» істоти, які через низьку щільність є незримими тінями. І це не міф, а реальність. Сучасні прилади зареєстрували цих невидимок в інфрачервоній і ультрафіолетовій частинах спектру. Учені на підставі досліджень зробили висновок, що енергетичні істоти мають природу, аналогічну кульовій блискавці, але поводяться, як розумні створіння, що вкотре підтверджує правильність Біблійських істин...   дізнатися більше images
images
images

images
© газета "Хрещатик", "Хрещатик.Київ"
У разi використання матерiалiв
гіперпосилання на kreschatic.kiev.ua обов'язкове.
Всi права на матерiали цього сайту
охороняються вiдповiдно до законодавства України,
зокрема про авторське право i сумiжнi права. WebAdmin
images images images
| | | | | | | |