Як цифровий світ змінює мозок дітей: нові наукові дані

Нейровізуалізаційні дослідження показали, що цифрове середовище змінює мозкові зв’язки у дітей ще з дошкільного віку, знижуючи розвиток мовлення, емпатії та виконавчих функцій, а зменшення робочої пам’яті підтверджується довготривалими тестами.
Діти біля ноутбука. Фото - Pixabay

За даними Psychology Today, сучасні нейровізуалізаційні дослідження підтверджують, що надмірне перебування дітей у цифрових середовищах впливає на розвиток їхніх когнітивних функцій, зокрема виконавчих здібностей, мовлення та пам’яті, пише Kreschatic. Дослідники відзначають, що у дітей, які рідше отримують реальний досвід взаємодії з навколишнім світом, мозкові з’єднання нагадують ті, що притаманні нейровідмінним станам.

МРТ-сканування демонструє, що вже у віці 3–5 років активне споживання цифрового контенту може призвести до змін у сірій речовині мозку. Найбільше страждають зони, відповідальні за розвиток мови, емпатії та складних когнітивних навичок. При цьому діти, які більше часу проводять у тривимірних середовищах, мають багатші зв’язки у лобових частках мозку, тоді як надмірне занурення у цифровий контент суттєво зменшує ці нейронні взаємодії.

Ранні ознаки та динаміка змін

Функціональні відмінності в мозку можуть проявлятися задовго до того, як стають помітними структурні зміни. У дітей із цифровою залежністю спостерігається ослаблення робочої пам’яті та зниження здатності до концентрації. Науковці наголошують, що ці відмінності не обов’язково пов’язані з діагнозами на кшталт СДУГ, а виникають незалежно від них.

Дослідження з використанням шкали інтелекту Векслера (WAIS) показало поступове зниження показників робочої пам’яті в підлітків. Якщо у 1981 році нормальним вважався результат 14 правильних відповідей, то у 2024 році цей показник упав до 12. Така тенденція, хоч і виглядає незначною, сигналізує про загрозливі зміни в умовах цифрового впливу на молоде покоління.

Вплив на навчання та соціалізацію

Виконавчі функції, що формуються у дитинстві, мають ключове значення для успішної адаптації у дорослому житті. Коли їх розвиток гальмується через обмеження реальних сенсорних і соціальних взаємодій, діти стикаються з труднощами у навчанні, прийнятті рішень та соціальній поведінці. Це безпосередньо впливає на їхню здатність до ефективної комунікації й побудови емоційних зв’язків.

Учителі та батьки вже понад десятиліття спостерігають подібні зміни у поведінці школярів. Тепер наукові дані лише підтвердили ці занепокоєння. Проте дослідники наголошують: ранні інтервенції можуть змінити траєкторію розвитку та допомогти дітям відновити баланс між цифровими технологіями та реальним досвідом.

Шляхи запобігання та корекції

Фахівці закликають інтегрувати вправи на розвиток виконавчих функцій у навчальний процес ще з початкової школи. Це дозволить дітям краще адаптуватися до вимог сучасного суспільства, де важливими стають навички критичного мислення, контролю поведінки та гнучкості у вирішенні завдань.

Важливу роль у формуванні здорових моделей поведінки відіграють також батьки. Зменшення часу перед екранами, організація активних ігор та забезпечення живого спілкування можуть суттєво змінити ситуацію. Науковці підкреслюють: чим раніше почати роботу з дітьми, тим вищі шанси зберегти повноцінний розвиток мозку.

Нагадаємо, раніше ми писали про те, чому ми прагнемо нового iPhone.

Share This Article
Щоб бути вільним потрібно знати правду.
Коментувати

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *