Україна може зіткнутися з багатьма економічними та політичними ризиками, які потребують уважного аналізу та стратегічно важливих рішень для України.
Трамп відомий своєю непередбачуваною зовнішньою політикою та схильністю до ізоляціонізму та його особистою дружбою з Путіним. Його адміністрація у минулому виявляла менший інтерес до підтримки України порівняно з попередніми урядами. Наприклад, у 2019 році Трамп розкритикував, що він затримував військову допомогу Україні, це було пов’язано з його особистими та політичними інтересами.
Економічна залежність та її наслідки
Економіка України значною мірою залежить від фінансової підтримки Заходу. Понад 70% бюджету України дотується західними партнерами, причому 87% цієї допомоги надходить із США. І ось уявіть, одночасно це все може зруйнуватися, кран з фінансовими потоками різко перекривається і передачу коштів припиняють.
І так, що ж може бути з країною, в якій економічний стан перебуває в стані «реанімації», із трубкою кисню від західної підтримки.
У разі зміни політики США під керівництвом Трампа, можлива підтримка України та її економіка можуть зіткнутися з низкою проблем, включаючи інфляцію та ризик дефолту.
Інфляція для України, особливо в умовах нестабільної зовнішньої політики — це величезна загроза для повного розвалу економіки країни, що перебуває вже на межі.
Висока інфляція здатна призвести до соціального вибуху та невдоволення цивільних мас. Таке знецінення гривні щодо долара змусить НБУ включити друкарський верстат. Втрата підтримки з боку США може призвести до досить швидкого “танення” резервів НБУ і на нас може чекати курс по 200 грн за долар, якщо не вище.
Ризик дефолту також зростає за умов економічної нестабільності. Це може призвести до нестачі ресурсів для виконання своїх зобов’язань щодо зовнішніх боргів та спровокувати кризу ліквідності.
Згідно з звітом International Monetary Fund (IMF), Україна потребує регулярної підтримки, щоб уникнути дефолту та зберегти стабільність фінансової системи.
Корупція та управління активами
На тлі економічної нестабільності особливу увагу варто приділити Агентству з розшуку та управління активами (АРМА). В останні роки ця установа стала об’єктом критики через корупційні скандали та неефективне управління.
Близько 3 800 000 робочих місць закрито, понад 37 тисяч підприємств закриті, обкладені та пограбовані рейдерами та правоохоронною системою.
Безліч фабрик і заводів переданих АРМА припиняють своєї діяльності і “зависають” на невизначений термін. За словами інсайдерів, 90% підприємств переданих до АРМА, пішли “українським гієнам” з рейдерських груп, які швидко справляються з продажем усього цінного, а потім просто йдуть у свої тіньові обителі, кидаючи ці фабрики на мародерів.
Ці проблеми розривають економічну ситуацію в країні та ставлять під сумнів легітимність дій АРМА.
Просто уявіть, скільки грошей недоотримала держава у вигляді податкових надходжень через корупційні дії, що їх висвітлює преса практично щодня.
З цього виникає питання, що робити, і хто винен? Ми зараз нікого не хочемо звинувачувати, нехай цим займається українська прокуратура, яка готова звинувачувати і карати всіх, крім тих, хто цього справді заслуговує.
Але ж є 10% підприємств, які АРМА передала для подальшої роботи іншим фірмам, вони за словами цього агентства ефективно діють і сплачують податки.
Так, АЛЕ тільки їхні платежі до бюджету становлять до 20%, від тих платежів, які ці ж заводи платили до того, як їх заарештували і передали під управління в злощасну АРМУ.
Та й сама АРМА (придумана великим і не неперевершеним колишнім міністром МВС, Арсеном Аваковим), наскільки вона може вважатися легітимною та ефективною? Як корумпована АРМА, (з десятком кримінальних проваджень), може забирати та передавати рухоме та нерухоме майно. Як можна передавати чиєсь майно, без заключної стадії судового процесу, де в резолютивній частині судового рішення має бути прописаний обвинувальний чи виправдувальний вирок?
Це пряме знущання з законів і зневажання права на працю (ст.43 К.У.) і приватну власність (ст. 41 К.У.). І де ж презумпція невинності (ст. 62 Конституції України), положення якої прописані у Конституції України?
Візьмемо приклад. На підприємстві “NI” (яке просило залишитися неназваним), прокуратура використовуючи «телефонне право», закрили в Приват банку рахунки, і тим самим позбавили у військовий час 210 осіб права на працю, моторошно зневажаючи Конституцію України. Люди втратили роботу та засоби існування.
Ось наприклад дані цього підприємства, яке під приводом патріотизму, а насправді – корупцією правоохоронців було заарештовано та передано до АРМА. За майже три роки простою лише цього підприємства держава недоотримала 280 млн. грн. І таких “завислих” підприємств країною понад 30 000.
Виходячи з цього, ми беремо середньо – статистичну формулу на прибуток, ПДВ, митних платежів, у середньому по країні продуктивність і торгові фірми, які мають невелику стагнацію, кількість робочої зайнятості, і отримуємо – на рік країна недоотримує близько 5,8 млрд. доларів. То кому ж ця “вбивця економіки України” АРМА потрібна?
На тлі цього країна втрачає фахівців, які могли складати конкуренцію міжнародному ринку. Під час війни, всередині держави не створюються умови для українців, які могли б їх утримувати та мотивувати на подальшу працю та розвиток та підтримку економіки України.
Однак влада України, схоже, це ніяк не турбує. Вони сподіваються на США та Європу, не усвідомлюючи можливий колапс, що рухається в Україну.
Амністія, Амністія, Амністія
Логічним рішенням було провести амністію в Україні для десятків тисяч таких підприємств, які постраждали від дій АРМА. Архіважно зараз запустити економіку країни, створити робочі місця, збільшити в десятки разів платежі до бюджету за рахунок роботи підприємств, які отримуватимуть прибуток і сплачуватимуть адекватні податки, а не душити всіх підвищенням податкового навантаження, який у середньостроковій перспективі може спричинити катастрофу, що веде до догляду економіки в тінь та скорочення податкових відрахувань. Потрібен пряник, а не батіг і тоді громадяни України повертатимуться на свої місця, а не думатимуть про те, як покинути країну.
Соціальні наслідки
Скорочення виробництва через неефективне управління активами призводить до зростання безробіття. За даними, понад 6 мільйонів українців уже виїхали за кордон у пошуках кращого життя. Якщо ситуація не зміниться, ця кількість може зрости до 8 млн. Збільшення кількості безробітних може призвести до зростання соціальної напруги та протестних настроїв серед населення. Додамо сюди 10300000 пенсіонерів, з пенсією 70 $, якої не вистачає на оплату комунальних послуг.
На тлі економічних проблем можуть початися проблеми з виплатами військовим і тоді країна ризикує “вибухнути” протестами всіх верств суспільства.
Політичні та військові ризики
Дональд Трамп неодноразово заявляв про свій намір швидко врегулювати війну в Україні у разі його повторного обрання президентом США.
Трамп відомий своїми заявами та критикою щодо іноземної допомоги та намагається наглухо закрити будь-яку підтримку Україні та іншим країнам. Це спричинить закриття програми фінансової підтримки України.
Реалізація такого сценарію може спричинити серйозні внутрішні протести та стати ризиком початку хаосу та анархії в нашій країні.
Це перший дзвінок для уряду та лідерів України, і якщо на це не звернути увагу і не вжити відповідних заходів, то наступним може спалахнути дзвін, удар якого може поставити під ще більшу загрозу існування нашої країни.